Siedem cech kierowcy autobusu turystycznego
Przewóz osób to olbrzymia odpowiedzialność. Skupienie, otwartość, siła, odwaga, spostrzegawczość – to tylko część cech, jakich wymaga ta praca.
Kierowca autokaru turystycznego musi łączyć w sobie szereg kompetencji, które umożliwią skuteczne pełnienie powierzonej funkcji. Wiele osób odnoszących sukcesy w innych miejscach, z czasem odkrywa w sobie nowe powołanie do sekcji transport osób.
Warszawa pełna jest pracowników, którzy zamieniają swoje biura, punkty usługowe, magazyny czy fabryki na prowadzenie autokaru czarterowego.
Jeśli i Ty zastanawiasz się nad podobnym rozwojem, poniżej prezentujemy siedem podstawowych zdolności, jakie trzeba posiadać na tym stanowisku.
Transport osób Warszawa – ważna jest siła
Pewnie niewielu kandydatów zdaje sobie sprawę z tego, że to właśnie siłę bardzo szybko weryfikuje ta praca. Kierowca autokaru turystycznego musi sprostać wymagającym obciążeniom fizycznym.
W tym artykule informowaliśmy, że większość firm transportowych ustala limit bagażu podstawowego na 30 kilogramów.
Zazwyczaj jest on nieco większy, gdy mamy na myśli czarterowy transport osób.
Warszawa, Poznań, Kraków i inne duże miasta wprowadzają usługi przewozu przesyłek do 50 kilogramów. To na kierowcy autobusu spoczywa obowiązek umieszczenia bagażu w luku.
Podczas jednego kursu trzeba zatem podnieść około tony ciężarów i rozmieścić je w bezpieczny sposób.
Praca kierowca autokaru turystycznego – prawo jazdy
Jednym z twardych warunków prowadzenia autobusu jest posiadanie prawo jazdy kategorii D. To duże ograniczenie dla osób młodych, u których przewóz osób to pierwsza praca.
Kierowca autokaru turystycznego musi bowiem mieć skończone 23 lata. Procedura uzyskiwania prawo jazdy na autobus wygląda następująco:
- Uzyskanie uprawnień kategorii B.
- Spełnianie kryterium wieku – 24 lata.
- Rozpoczęcie kursu prawa jazdy kategorii D.
- Zdanie badań lekarskich i psychologicznych.
- Uzyskanie profilu kandydata na kierowcę w wydziale komunikacji.
- Przedłożenie wniosku i niezbędnych załączników.
- Zdanie egzaminu wewnętrznego i państwowego.
Od tak naszkicowanego ciągu przyczynowo-skutkowego są pewne odstępstwa. Zgodnie z zapisami ustawy o transporcie drogowym osoby, które uzyskały kwalifikację wstępną przyspieszoną mogą pracować jako kierowca autobusu mając ukończone 23 lata.
Ograniczone uprawnienia mogą nabyć też mieszkańcy z ukończonym 21 rokiem życia – w tym wypadku pełnienie funkcji kierowcy autobusu turystycznego nie wchodzi jednak w grę.
Wynajem autokaru – sprzątanie po pasażerach
Kierowca autobusu odpowiada za porządek w pojeździe. W przypadku wielu grup, które kulturalnie zachowują się podczas podróży, zakres obowiązków ogranicza się do wyrzucenia śmieci oraz odkurzenia pokładu i foteli.
Czasami zdarzają się jednak trudniejsze kursy i wtedy niezbędne jest czyszczenie tapicerki oraz sprzątanie toalety. Zazwyczaj dotyczy to wyjazdów szkolnych, wieczorów kawalerskich czy rozwożenia gości weselnych.
Kierowca autobusu musi jeździć po zmroku
Praca (kierowca autokaru turystycznego) wymaga dostosowania swoich preferencji do oczekiwań klienta. Prowadzenie pojazdu czarterowego odbywa się w różnych porach dnia i nocy. Szczególnie ta ostatnia okoliczność bywa kłopotliwa dla wielu osób. Wielogodzinne podróże za kierownicą odbywane nocą, potrafią być wyzwaniem nawet dla zawodowych kierowców autokaru. Oprócz ograniczonego pola widzenia, kierowca autobusu musi poradzić sobie ze zmęczeniem, sennością, a także oślepiającymi światłami innych uczestników ruchu drogowego.
Przewóz osób – życie w trasie
Wynajem autokaru to usługa elastyczna. Coś co dla nabywcy jest dużym atutem, dla drugiej strony może być kłopotliwe. Kierowca autobusu turystycznego nie ma wpływu na to czy w danym momencie będzie wyruszał w krótkie, jednodniowe trasy, czy może zostanie oddelegowany na tygodniową wycieczkę do najpiękniejszych zakątków Europy.
Opuszczenie rodziny, przyjaciół i przytulnego życia na okrągły tydzień nie każdemu może odpowiadać.
A taka jest właśnie ta praca. Kierowca autokaru turystycznego musi dostosować swój grafik do zapotrzebowania klientów.
Otwartość na kontakty z pasażerami
Czasy, gdy wynajem autokaru ograniczał się do przewozu osób z punktu A do punktu B skończyły się. Dzisiaj od kierowcy autobusu oczekuje się pełnego serwisu. Powinien być schludnie i elegancko ubrany, zawsze pomocny, uśmiechnięty. To nie tylko prowadzący pojazd, ale także przewodnik i współtowarzysz rozmowy. Osoba na tym stanowisku pracy powinna być komunikatywna – to pomaga nie tylko jemu przetrwać wiele godzin za kółkiem, ale także zapewnia rozrywkę pasażerom.
Języki obce
To już standard, że w każdej grupie podróżnych znajdują się cudzoziemcy.
Ba! Zakres wyzwań kierowcy autobusu nie ma ograniczeń i wielokrotnie dochodzi do sytuacji, gdy tylko on na pokładzie zna język polski. Jak w tej sytuacji dogadać się z pasażerami? Niezwykle przydatna okazuje się znajomość języka międzynarodowego.
Dodatkowa znajomość języka hiszpańskiego, niemieckiego, szwedzkiego czy norweskiego otwiera kolejne drzwi do obsługi w sekcji transport osób. Warszawa to centrum międzykulturowe, gdzie liczba wykonywanych kursów zagranicznych jest bardzo duża. Konieczność dogadania się z pasażerami czy kontrolą graniczną wymusza ciągłe rozwijanie swoich zdolności lingwistycznych.